Kibris Gazetesi
ARŞIV


EN ÇOK OKUNANLAR
Her taraf toz duman
Refüje çarpıp takla attı
Yeşilırmak'ta doğa tahribatı
Okul ve cami dışında din dersi verilmesi için çalışma yapılıyor
Tankerle su taşınmasına komşu öfkesi
Bariyerler durduramadı
Biyologlar Derneği: Kanlıdere kurutuluyor
Kötü kokular içinde, farelerle yaşamak istemiyoruz
Kıbrıs sorunu gelecek sonbahara kadar çözülmüş olacak
Anastasiadis taviz konusundaki sözlerine açıklık getirdi
AB, Talat ile temas kurmalı
Orucun zararı aşırı yemek
Hristofyas: Mülkiyet önemli mesele
Elektrik, yüzde 40 ucuzlamalı
Yamaç paraşütünde dünya klasmanındayız
Talat: AB Kıbrıs meselesinde olumlu rol oynayamaz

YORUMLANANLAR
Panayotis Necati'ye 2 gün [1]
Ekmeğe zam: Ekmek bugünden itibaren 1 YTL'ye satılacak [1]
Kazaya davetiye çıkaran yol [2]
İzinsiz inşaatların yapımı durduruluyor [7]
Yedidalga'da viraj tehdidi [3]
Kıvanç Buhara, ÖRP'ye katıldı [3]
Bayrağını al, Kıbrıs'a gel [6]
Çayönü'nde 30-40 yıllık 393adet servi ağacını kestiler [6]
Kalp hastalıkları kanserle yarışıyor [2]
Oynamadan da kazanılır: 1-0 [2]
Serdar Akgül, kızı için böbreğini satacak [5]
Rumlar Güzelyurt için yürüdü [7]
Süt atıkları çevreyi mahvediyor... Noro suyu fidanları kuruttu [3]
Sponsor olun 5 yıl reklamınızı yapalım [8]
Cihangir'in kuzeyi çöplüğe dönüştü [4]
Cihangir tam gaz: 2-1 [3]

Anne sütü demir eksikliği yapar mı?

Dr. Umut Altunç

Yazarın tüm yazılarını görüntüle
   12 Ocak 2008, Cumartesi Yorum Yaz        Yazdır        Arkadaşına Gönder

Bu ve bunun gibi durumlarda medyanın insanlar üzerindeki etkisinin ne denli büyük olduğunu daha iyi anlıyorum...

Söz konusu olay okuduğunuz gazetede önceki hafta çıkan bir yazı ile ilgili...

Bu yazıda anne sütünün belli bir dönemden sonra besleyici değerini yitirdiği ve 6 ay boyunca sadece anne sütü ile beslenen bebeklerde bu dönemlerden sonra demir eksikliği görülebileceği belirtiliyordu.

Yazıda ayrıca demir eksikliğinin çocuk gelişimi üzerinde olumsuz etkiler yarattığı ve bu durumun çocukların zeka gelişimini etkileyebileceği ifade ediliyordu.

Medyanın yadsınmaz gücünün etkisiyle yazıyı okuyan pek çok anne-baba kliniklerimize başvurdu, telefon veya e-postalar yoluyla bizlere benzer soruları sordu...

Anne sütü alan bebeğimde demir eksikliği olur mu? Bebeğimin zekası geri kalır mı?....

Anne sütü ne zaman kesilmeli?

Medyada çıkan veya halk arasında konuşulan 'şehir efsanelerinin' tersine anne sütünü kesmek için belirli bir yaş sınırı kesinlikle yoktur!

Dünyanın pek çok bölgesinde çocuklara 3 yaşından sonra da ( 7 yaşa kadar bile) anne sütü verilmeye devam ediliyor. Texas üniversitesi öğretim görevlisi Dr Katherine A. Dettwyler'ın yaptığı çalışmaya göre ise ve bu çocuklar gerek psikolojik gerekse fiziksel olarak tamamen sağlıklı bireyler olarak yetişiyor!

Dünyanın en saygın çocuk sağlığı kuruluşlarından Amerikan Pediatri Akademisi ve Dünya Sağlık Örgütü de anne sütünün (eğer geliyorsa) bir yaşından sonra da verilmeye devam edilmesini öneriyor! (ilgilenenler için kaynak verebilirim). Buna göre "bir yaşından sonra verilen anne sütü hem çocuğa hem de anneye fiziksel ve psikolojik katkıda bulunuyor".

Bilinen en değerli besin maddesi anne sütü!

Yapılan çalışmalarda anne sütünün bebekleri ilerleyen yaşlarda diabet (şeker), obezite, lenfoma, lösemi, astım, ishal, kolesterol yüksekliği ve kalp hastalıkları gibi rahatsızlıklardan koruduğu gösterilmiştir. Anne sütü aynı zamanda 'doğal aşı' özelliği nedeniyle bebeklerin bağışıklık sistemlerini güçlendirip, solunum yolu enfeksiyonlarına karşı dirençlerini artırıyor!

Anne sütünün içeriği bebeğin ihtiyacına göre değişir. Vitaminler (D vitamini hariç), karbonhidrat, yağ ve protein içeriği bebeğin tüm ihtiyaçlarını karşılar. İlk altı ay tek başına anne sütü ile beslenen bebekler su dahil herhangi başka besin maddesine ihtiyaç duymazlar.

Emziren anneler de bu ritüelden en az bebekler kadar fayda görürler. Emziren anneler doğum sonrası yaşanan psikolojik ve fizyolojik değişimleri (loğusa dönemi) daha rahat atlatırlar. Annenin bebeğiyle daha güçlü bir bağ kurması kolaylaşır.

Anne sütü değil inek sütü demir eksikliği yapar!

Anne sütü sanılanın aksine demir içeriği bakımından da çok zengin bir besin maddesidir. İnek sütüne kıyasla içerdiği demir miktarı daha az olmasına rağmen anne sütündeki demirin bebeğin sindirim sisteminden emilimi yaklaşık on kat daha fazladır.

Demir eksikliğinin bilinen en önemli nedeni yanlış ve düzensiz beslenme alışkanlıklarıdır ! Eğer bir bebeğe 1 yaşından önce inek sütü başlanmışsa veya 1 yaşındaki bir bebek günde 500-720 ml arası inek sütü tüketiyorsa bu bebekte demir eksikliği olma riski kat be kat artıyor! Bir yaşından sonra da et ve yeşil sebze tüketimi düzensiz olan çocuklarda sıklıkla demir eksikliği görülüyor.

İlk altı ay sadece anne sütü ile beslenen bebeklerde demir takviyesine ihtiyaç duyulmazken, bu aylardan sonra (bebeğin beslenme durumuna göre bazen daha geç dönemlerde) bebeklere çoğu zaman demir takviyesi yapmak gerekiyor. Demir eksikliği sıklıkla 9-24.aylar arasında ortaya çıkıyor.

Demir eksikliğinin belirtileri değişken.

Demir eksikliğinin hastalık belirtileri genellikle kan yapımının azalmasına bağlı gelişen anemi (kansızlık) nedeniyledir. Eritrositler (kırmızı kan hücreleri) 120 günde bir parçalanıp kemik iliği tarafından yeniden üretilmektedir. Bu hücrelerin üretilmeleri ve sağlıklı yapılarını korumaları için demire ihtiyaçları vardır. Demir eksikliğinin çocuklardaki bazı belirti ve bulguları ise:

- Solukluk (elde, avuçta, parmaklarda)

- Göz altında solukluk , morarma

- Halsizlik

- İştahsızlık

- Toprak, duvar, boya veya buz yalama

- Kas krampları

- Büyüme geriliği

- Dalak büyümesi

- Yutma güçlüğü

- Baş ağrısı

- Dilde lekelenme

Tüm bunların haricinde uzun süre (yıllarca) demir eksikliği nedeniyle kansızlık çeken çocuklarda ilerleyen yaşlarda bilişsel (zeka) ve fonksiyonel (fiziksel) olarak yaşıtlarına göre gelişme geriliği gelişebileceği bildirilmektedir. Bebeklerde görülen kısa süreli ve hafif dereceli geçici demir eksikliklerinin ise çocuklarda zeka düzeyini azaltacak derecede etkileri yoktur!

Demir sadece ıspanakta değil!

Belki de Temel Reis çizgi filminin etkisiyle olsa gerek, demir eksikliği olan veya demir takviyesi yapılmak istenen her çocuk veya erişkine önce ıspanaktan zengin bir diyet hazırlanıyor. Oysa ki ıspanak haricinde pek çok meyve, sebze ve et ürününden demir ihtiyacımızı karşılamamız mümkün. Pek çok seçenekten bazıları ise:

- Anne sütü (bebekleri için en verimli demir kaynağı!)

- Kırmızı et, hindi eti, tavuk, yumurta

- Baklagiller (kuru fasulye, nohut vb.)

- Tam tahıllı ekmek

- Yulaflı ve tahıllı gevrek ve mamalar

- Lifli yeşil sebzeler ( brokoli, kıvırcık lahana vb)

- Armut suyu, kuru üzüm, kuru kayısı, incir

- Ceviz, fındık

- Domates

- Ton balığı, hamsi, midye

Belirtildiği gibi anne sütü demir eksikliği nedeni değil aksine en zengin demir kaynaklarından birisidir. Anne sütü içen bebeklerde ilk altı ay demir eksikliği anemisi gelişmesi beklenmez.

Her zaman söylediğimiz gibi: anne sütünü çocuklarınızdan esirgemeyin!

Mutlu ve sağlıklı günler!

   1729 defa okundu Yorum Yaz        Yazdır        Arkadaşına Gönder

Yazarın son 10 yazısı Yazarın tüm yazılarını görüntüle
07 Eylül 2008, Pazar   Normal doğum mu? Sezeryan mı?
31 Ağustos 2008, Pazar   Ateşli Çocuğa Nasıl Yaklaşmalı?
17 Ağustos 2008, Pazar   Lap Top Bilgisayarlar Kısırlık Yapar Mı?
03 Ağustos 2008, Pazar   Kıbrıs'taki Çernobil:Elektro Manyetik Kirlilik (2)
20 Temmuz 2008, Pazar   Plaj Çantanızda Bulunması Gereken 10 Şey
06 Temmuz 2008, Pazar   Kıbrıs Güneşi, Ultraviyöle ve Bebekler
29 Haziran 2008, Pazar   KLİMA İLE GELEN ATEŞ!
22 Haziran 2008, Pazar   Bunları Biliyor muydunuz?
15 Haziran 2008, Pazar   Kene humması (Kırım Kongo Kanamalı Ateş, KKKA)
08 Haziran 2008, Pazar   Demir: Kullanılmalı mı kullanılmamalı mı?



DÖVİZ KURLARI : .
DÖVİZ CINSI ALIŞ SATIŞ
1 DOLAR 1.2122 1.2207
1 STERLİN 2.1588 2.1749
1 EURO 1.7582 1.7706



YAZARLAR : .

Başaran Düzgün

FARKLILIK YARATABİLME ADINA...

Ali Baturay

HÜKÜMET, EŞEL-MOBİLLE OYNAYARAK KENDİ KUYU...

Hasan Hastürer

Tiyatromuza yaşam verenleri hep ayakta alk...

Mustafa Doğrusöz

Kırmızı çizgili yıllar(39)...

Akay Cemal

Hristofyas'ın tavsiyelerine bu halkın ...

Ahmet Tolgay

Okunması gereken "Kıbrıslı" bir ki...

Bilbay Eminoğlu

Eski insanlarımız

Hüseyin EKMEKÇİ

Doktorun değeri...

Dilek ÇETEREİSİ

"2 tel saçım da çıktı"

Aysu Basri

DİN DERSLERİ

Dr. Umut Altunç

Normal doğum mu? Sezeryan mı?

Uzm. Mine Çağlar

Akciğer kanseri

Türem Delikurt

Tüp Bebek Yöntemi: 30 yıllık bir geçmiş ve...

Dr. İsmail KEMAL

Futbol diplomasisi

Emin AKKOR

Zayıf halka bulunup, çekiliyor

Oğuz Metiner

Ramazan'a girerken

Psikolog Ayla Kahraman

OKUL

Naile SOYEL (GIDA MÜHENDİSİ)

Veee Renkler...

Mehmet RATİP

Robert Walser'i okumamanın ızdırabı

Dr. Orhan Aydeniz

Dünya Barış Günü

Harid Fedai

(Geçen haftanın devamı)





© 2003 - 2006 Kibris Gazetesı
Tüm hakları saklıdır.
İzinsiz ve kaynak belirtilmeden yayınlanamaz.
Haber Merkezi: info@kibrisgazetesi.com
Sitedeki tüm harici linkler ayrı bir sayfada açılır. Kibris Gazetesı harici linklerin sorumluluğunu almaz.
Last Digital
eNewspaper Automation Software
Technology by:
                     
Dışarıya link Last Digital