Vakıflar Sağ
iveria - kurumsal
14-09-2017 09:00

“Kıbrıs’ta bizden sonraki nesiller bizi hiç affetmeyecek”

“Kıbrıs’ta bizden sonraki nesiller bizi hiç affetmeyecek”
30. Işık Kitabevi Kitap Fuarı’nda Derviş Zaim’e onur ödülü verildi
“Kıbrıs’ta bizden sonraki nesiller bizi hiç affetmeyecek”
Haberi Paylaş:

Murat OBENLER

Bu yıl 30. yaşını kutlayan ve 4-15 Eylül tarihleri arasında“İnatla Umutla Çoğalmak” sloganıyla gerçekleşen Işık Kitabevi Kitap Fuarı’nda 12 Eylül Salı gecesi yazar ve sinemacı Derviş Zaim’e onur ödülü verildi. Kızılbaş Kilisesi’nde yer alan gecede “Zaim Sineması: Gül ve Ekmek” konulu panel de gerçekleşti. Şair Neşe Yaşın’ın takdimiyle başlayan gecede Derviş Zaim’e dünya sinemasına yaptığı değerli katkılardan ötürü Nahide Merlen tarafından 30. Yıl Onur Ödülü takdim edildi. Daha sonra ise akademisyen Emrah Öztürk moderatörlüğünde bağımsız akademisyen araştırmacı Cihat Arınç doktora tezi olarak hazırladığı “Yeni Türk Sineması’nda Post-Kolonyal Hayaletler: Derviş Zaim’in Kıbrıs Üçlemesi’ndeki Yapı Çözümcü Hafıza Siyaseti” çerçevesinde Zaim’in “Çamur” filmi üzerine sunumunu yaparken, Derviş Zaim de seyircilerden gelen soruları yanıtladı.

Arınç: Kıbrıslı Türkler kolonileşmenin kurbanıdırlar

İlk olarak söz alan Cihat Arınç sinemanın toplumsal tarih ve kültürel hafızayla olan ilişkisi etrafında şekillenen çalışmaları hakkında bilgi vererek “Çamur” filmi hakkındaki analizlerini seyircilerle paylaştı. Çamur filminden yola çıkarak Kıbrıs’ın post-kolonyal özne, hayaletler ve hafıza siyaseti temaları temelinde bir konuşma gerçekleştiren Arınç, Kıbrıs’ın post-kolonyal (sömürgecilik sonrası) tarihiyle alakalı Çamur film odaklı bir çözümlemeyi seyircilere sundu.

“Post-Kolonyal Kıbrıs ve Hafıza Kavramı” ve “Kıbrıslı Türklerin Post-Kolonyal Öznelliklerinin Hayaletsi Yönlerinin Çamur Filmindeki İzleri” olmak üzere iki bölümde sunumunu gerçekleştiren Arınç, Kıbrıs’ın sömürgecilikten tam olarak arınmadığını ve bir yarı-sömürge görünümü arz ettiğini belirtti. İngiltere’nin hayaletinin hâlâ daha Kıbrıs üzerinde dolaştığını kaydeden Arınç, Kıbrıslı Türkler ve Kıbrıslı Rumların ise post-kolonyalizmi Yunanistan ve Türkiye’nin adayı kendi kolonileri haline getirme teşebbüslerinin kurbanları olarak tecrübe ettiklerini vurguladı.

“Kıbrıslı Türkler izolasyon ve ayrıştırmayla karşı karşıyadır”

Arınç,” K/T ve K/R için bu kavram ve yerinden edilme burada (Kuzey ve Güney Kıbrıs) ile orada (İngiltere, Yunanistan, Türkiye) ve adanın diğer tarafı arasında üçlü bir varoluşa karşılık gelir. Bu post-kolonyal literatür içinde kendine özgü bir örnek olarak Kıbrıs’ı öne çıkarır. Kıbrıs’ta kültürel ve ulusal kimlik, kendine özgü ardalık nedeniyle tekrar tekrar müzakere edilmektedir ve sonuçlanış da değildir. Bu melez bir durum olup K/T’i bir azınlık pozisyonuna getiren bir siyasi vaziyete denk gelmektedir. Bu da K/T için izolasyon ve ayrıştırmayla kendini göstermektedir.”dedi.

“Geçmişin hayaletleri ile hesaplaşmak gerekiyor”

Arınç konuşmasına “Post-Kolonyal hafızada önemli olan boşluklar, yalanlar, kasten silinmiş olanlar, hafıza kayıpları, kolayca dile getirilemeyen şeyler yani kısaca itiraf etme isteksizliği olarak özetlenecek şeylerin hepsidir. Bu da Kıbrıs’ta mevcuttur” diye devam etti.

Arınç “Gordon’un deyimiyle hayalet hayattadır ve aramızdadır. Geçmişin hayaletleri ile hesaplaşmamız gerekmektedir. Derviş Zaim de Çamur’da kolonyalizm tecrübesinin negatif mirasının ve sonrasında oluşan seçici hafıza siyasetinin K/T öznelliklerinde, politik bilinçlerinde ne tür hasarlar getirdiğini sorunsallaştırdığını da seyirciyle paylaştı. Zaim’in bunu geçmiş, şimdi ve gelecekle sorunları olan sakatlanmış içine kapanık, sessiz karakterler etrafında kurguladığını söyleyen Arınç filmin adının da geçmişin bilinemezliğine, silinmişliğine atıfta bulunduğunu kaydetti.

“Zaim Çamur’da anti-ırkçı ve anti-sexist bir yaklaşım sergiliyor”

Arınç “Zaim filmdeki karakterler ile güç ilişkilerini de sorgular ve maskulinist siyasete ve erkek egemen kültüre karşı olarak Kybele figürünü filme yerleştirir. Patrierkal cinsiyet ilişkilerinin milliyetçi etnik düzeni güçlendirdiği, ayakta tuttuğu tezinden yola çıkan Zaim filminde anti-ırkçı ve doğal olarak anti-sexist bir yaklaşım geliştiriyor” ifadelerini de kullandı.

Zaim sinemasının zor anlaşılıyor olmasının hem Zaim’in entelektüel birikimi hem de sürekli olarak her filminde yeni bir şeyler denemesine, kendini aşmaya çalışmasına bağlı olduğunu ifade eden Arınç, klişeleşmeye izin vermeyen bir yönetmen olan Zaim’in sinemasında gelenek, hafıza gibi temaların ise bir ırmak gibi aktığının gözlemlenebileceğini vurguladı.

Zaim: Yeni filmim Tavuri karakteri üzerine

Son bölümde ise Derviş Zaim söz alarak hem Cihat Arınç’a hem Işık Kitabevi’ne hem Neşe Yaşın’a hem de seyircilere teşekkür etti. Zaim “Yeni film projemiz devam ediyor. Kıbrıs’la ilgili olan filmdeki karakterimiz Mustafa Serttaş (Tavuri) dır. Ara ara çekimleri yapıyoruz ve daha da devam edeceğiz. Kıbrıs zengin karakter bağlamında zengin bir yer. Komik, trajikomik, patetik bir sürü karakter var. Kaynayan bir yerdeyiz” dedi.

“Kıbrıs’ta durum içler acısı”

İnsan ve doğa ilişkisi üzerine son 3 film yaptığını ve bu ilişkinin çok önemli bir mesele olduğunu düşündüğünü belirten Zaim, “ Kıbrıs’ta içler acısı bir durum var. Kıbrıs’ta insanın içi acımadan dolaşması imkânsız hale geldi. Koskoca Beşparmak’ı erittik. Korkarım ki bizden sonraki nesiller bizleri hiç affetmeyecek ve bize çok beddua edecek. Bizler geleceğin hayaletlerini çağırıyoruz. Geleceğin hayaletleri bizim peşimizi bırakmayacak” diye konuştu.

Bir roman projesi olduğundan da bahseden Zaim romanın Rüya filminin başlamasından öncesindeki zamana yoğunlaştığını ve Rüya’daki karakterler ve olayların ele alınmasını kapsayacağını ifade etti.

“Devir bana akıntıyla beraber akmayı öğretti

Yenilerde çektiği Devir’de net olmayan bir senaryo ile devam ettiğini ve geceleri gözüne uyku girmediğini belirten Zaim, emprovizasyon, doğaçlamayla o gün karşısına ne çıkarsa onunla gitme yöntemi gibi bir düello ile ilerlediğini ve bunu da sevdiğini söyledi. Zaim “O film bana akıntıyla beraber akmayı öğretti. Kıbrıs’ta çektiğim filmde de bu yöntemi uyguluyorum ve çok mutluyum. Hatta bu virüs bir kere bulaştığı için yazılmış ve bitmiş bir senaryomda bile değiştirmeler yaparak ilerleyebilirim” dedi.

Haberi Paylaş:
Etiketler:

HABER YORUMLARI

    Habere Ait Yorum Bulunmamaktadır....

HABERE YORUM YAZIN

  • CAPTCHA security code
  • Yorumu Gönder

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Şahıs/Şahıslar’a aittir.