Cyprus Today sol

“Daha özgür bir tiyatro için sahnedeyiz”

Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları sanatçısı İslam Bahçe, Türkiye’de yasaklanan “İstibdat Kumpanyası” oyununu tepkilere rağmen sahnelemek istediklerini çünkü içerisinde sosyal-kültürel mesajlar verildiğini söyledi

“Daha özgür bir tiyatro için sahnedeyiz”
  • 25 Şubat 2018, Pazar 12:29

Aliye ÖZENCİ

Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları, 2017-2018 sezonunun ilk yetişkin oyunu “İstibdat Kumpanyası”, izleyicileri müzikal bir şölene davet ediyor.

Uğur Saatçi’nin yazdığı “İstibdat Kumpanyası” oyunu, 2014 yılında ilk kez Türkiye’de sahnelendi ve yasaklanarak tiyatrocuların tutuklanmasına neden oldu. Müzikli, danslı iki perdelik komedi oyunu olan “İstibdat Kumpanyası”, iktidarda olan Abdülhamit Paşa’ya göndermeler yapıyor.

1899-1900 dönemlerinde tiyatro sahnelerinin yakılıp, tiyatrocuların kellelerinin alındığını anlatan oyun, bu nedenle Türkiye’de tepki toplanmış ve yasaklanmıştı.

Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları önemli mesajlar içeren bu oyunu “daha özgür bir tiyatro için” sahnelemeye karar verdi. Oyunun yönetmeni Zerrin Akdenizli’nin önerdiği oyun, sosyal ve kültürel mesajlar içeriyor.

Röportaj için biraraya geldiğim tiyatro sanatçısı İslam Bahçe, ülkemizde sanata üvey evlat muamelesi yapıldığını ama buna rağmen, her yıl pes etmeden bir çocuk ve yetişkin oyununu seyirciyle buluşturmaya devam edeceklerini söyledi.

İstibdat döneminden bugüne özgürleşen bir sanatın olduğunu fakat son 10 yılda yeniden bir gerileme dönemi yaşandığını vurgulayan Bahçe, topluma burada çok büyük görevler düştüğünü söyledi.


Türkiye turnesi gündemde

Oyunun, yönetmenliğini Zerrin Akdenizli, koreografisini ise Osman Ateş yaptı.

Kalabalık oyuncu kadrosunda ise, İslam Bahçe, Alper Ayana, Mehmet Samer, Ali Şaşkara, Ertaç Hazer, Cevahir Caşgir, Hüseyin M. Çakırlı, Deniz Aslım, Birsel Çağlar Çiçekli ve Volkan Çendik yer alıyor.

Akdenizli’nin yönettiği ve 20 günde hazırlanan oyun, Mart ayı boyunca her cuma ve 27 Mart da dahil olmak üzere saat 20.00’de Lefkoşa AKM’de sahnelenecek. Oyunun programında Türkiye turnesi de yer alıyor.

Keyifle izleyeceğiniz “İstibdat Kumpanyası” oyununda ateşli silah kullanılıyor. Bu nedenle oyunda 12 yaş sınırı var.


SORU: “İstibdat Kumpanyası” oyununu sahneleme fikri nasıl doğdu?

BAHÇE: Bu oyunu seçmemizde birkaç sebep vardı. Sezon başında Zerrin Akdenizli oyunu repertuara almamız için öneride bulundu. Yönetmenimiz bu oyuna aşinaydı. Özellikle oyunun içerisinde sosyal ve kültürel mesajlar tam günümüze denk gelmekte. Bizler de çok önemli içerikleri olan bu oyunu gündeme almaya karar verdik.

 

SORU: Oyunun konusu nedir?

BAHÇE: Oyun, tarihi müzikal Osmanlı komedisi. Abdülhamit’in başta olduğu istibdat döneminde geçiyor. O dönemdeki çok acımasız, komik ve abartılı yasaklar anlatılıyor. Benim oyunda üstlendiğim rol Şeref Paşa, Padişah Abdülhamit’e karşı tiyatroyu kullanarak bir darbe planlamakta. Aslında burada çok önemli bir mesaj var ‘tiyatro sanatı o kadar güçlüdür ki, iktidarları devirebilecek durumdadır. Eğer doğru kullanılırsa…


Şeref Paşa, Fransa’dan getirdi yönetmenle, Cyrano De Bergerac adlı bir oyunu, Padişah Abdülhamit’in uzun burnundan yola çıkarak sahneye uyarlıyor. Onunla alay ederek, milleti de galeyana getirip iktidarı yıkacak. Ama işler beklediği gibi gitmez. Beklediğinin tam aksine gelişmeler olur. Abdülhamit’in kulağına giden bu haber, Şeref Paşa’nın başarısı olarak algılanır ve onurlandırılır.


 Paşa, darbe yapmayı beklerken, darbeyi yapacağı insanlar onu onurlandırıp payeler verir. Oyunun içinde danslar, güzel, komik unsurlar var oyunun her anında ve her alanında seyirci gülmekte.

 

SORU: İzleyiciye “İstibdat Kumpanyası” oyunuyla verilmek istenen mesaj nedir?

BAHÇE: Bir kere seyirci güncel ve günümüzden mesajlar bulacak. Tabii günümüze atıfta bulunsa da oyunun temeli, Osmanlı’nın 1899 yılını ele alıyor. Bu anlamda seyirciye, o tarihin yaşamıyla, kültürüyle, iletişimiyle, sanatıyla ve özellikle tiyatrosuyla ilgili birtakım veriler aktarılıyor. Ama İstibdat Kumpanyası oyunu o günü ele almasına karşın da, bugünle ilgili çok önemli mesajlar barındırmakta.

 

SORU: Rolünüz ve oyun için neler söylemek istersiniz?

BAHÇE: Rolüm çok dişi bir rol. Severek oynuyorum, eleştirilecek bir yanı yok. Her geçen gün de rolü geliştirip, değiştiriyorum. Her hafta üzerine bir şeyler daha koymuş durumdayım. Özellikle önemli mesajlar Şeref Paşa aracılığıyla verildiği için de kendime orada bir pay çıkarıyorum.

  Bu oyunun özünde, izleyiciye danslarla ayrı bir şölen ve komik unsurlarla da ayrı bir şölen yaşatılıyor. Verdiği toplumsal mesajlarla, seyirci zaman zaman beyninin orta yerinden vurulmuşa dönecek. İnsanları kendine getiren mesajlar var, o yüzden bu oyunu ısrarla izlemelerini rica ediyorum.  Devlet Tiyatroları olarak medyanın desteğine çok büyük ihtiyacımız var ve bu ihtiyacımız fazlasıyla sizin aracılığınızla gideriyoruz. Bunun için teşekkürü borç bilirim.

 

SORU: Oyunu izleyecek olanlar müzikal bölümlerde ‘döndük dolaştık aynı yerdeyiz’ cümlesini mutlaka duyacaktır. Sizce günümüz için de bu cümle geçerli mi?

BAHÇE: Bu sözün çok önemli iki anlamı var. Biri oyunun geçtiği dönemle ilgili. Kötü amaçlarla yola çıkarak ileriye gidilmeyeceğini anlatıyor. İkincisi ise, ülkemizde olmasa bile Türkiye’de sanat çok baskı altında, sansür çok yoğun.


1899-1900 İstibdat döneminden bugüne geldiğimizde arada kat ettiğimiz o çok önemli gelişmeler karşısında

ne yazık ki gerileme dönemi yaşıyoruz. Burada topluma çok büyük görev düşüyor, bir şekilde sanat yoluyla ülkemize sahip çıkmalıyız.

 

SORU: “İstibdat Kumpanyası”yla turneye çıkacak mısınız?

BAHÇE: Şubat ve Mart ayı boyunca her cuma saat 20.00’de Lefkoşa Atatürk Kültür Merkezi’nde oynamaya devam edeceğiz. Güzelyurt turnesi yaptık, sırada ODTÜ ve Girne turneleri söz konusu. Türkiye’de Ankara, Konya Kayseri ve belki Eskişehir turneleri olabilir. Oralarda da kendimizi göstermeye çalışacağız.

 

SORU: Oyunda yaş sınırlaması var mı?

BAHÇE: Yetişkin oyunlarında 12 yaş sınırı vardır. Özellikle bu oyunda ateşli silah kullanıldığından biraz daha dikkat etmek zorunda kaldık. Hatta oyun başlamadan önce seyirciyi uyarıyoruz. Dolayısıyla o yaş sınırına da dikkat etmekte yarar var.


Aileler, çocuklarını tiyatroya getirirken seçtikleri oyunların konusuna dikkat etmeli. Biz, çocukları geleceğin seyircisi diye tiyatroya kazandırmak isterken onları anlamadıkları bir oyunla karşı karşıya getirip soğutuyoruz. Sıkılacakları bir oyuna geldikleri zaman tiyatroyla ilgili izlenimleri de olumsuz ve kötü oluyor. Onu tekrar tiyatroya kazandırmak çok zordur böyle de bir dezavantaj söz konusudur.

 

SORU: Tiyatronun hayatımıza kattığı birçok olgu var. Tiyatro sanatını siz nasıl tanımlıyorsunuz?

BAHÇE: Tiyatro toplumun olmazsa olmazlarındandır. Eğer toplum olacaksak ama sürü yığını değil, düşünen toplum; yönlendirilen, güdülen değil, kendi istekleri doğrultusunda yaşayan bir toplum olacaksak, tiyatro vazgeçilmezdir. Çünkü tiyatro çok kısa tanımıyla insanı, insana, insanla, insanca anlatma sanatıdır. Bütün bu özellikleri içinde barındırdığı için toplumun vazgeçilmezidir. Ayrıca insan kendini de orada buluyor.


Tiyatronun görevlerinden biri de katarsis (arınmak) dediğimiz bir olgudur ki, bu katarsisin temeli seyircinin arınmasıdır. Kendi kişiliğiyle ilgili mesajlar bulur. Kendi içinde kendini tartıp eleştirir ve arınma oluşur. Ki bu tiyatronun Antik Yunan’dan itibaren üstelendiği en önemli görevlerden biridir. Dolayısıyla tiyatro olarak elimizden geleni yapıyoruz, siyasiler bize destek olmasa bile her yıl yeni oyunlarla seyircinin karşısındayız. 


Toplumun üzerine düşen görev de, bütün tiyatro oyunlarını ellerinden geldiğince izlemek.

 

SORU: Oyunda Abdülhamit döneminde tiyatroya yönelik yaşanan baskılardan bahsediliyor. Osmanlı dönemi, şimdiki Türkiye ve ülkemizdeki tiyatronun gelişimini nasıl yorumlarsınız?

BAHÇE: Çok önemli farklar var. Bir kere sanat tümüyle özgürleşti. Fakat son 10 yılı kastetmiyorum. Çünkü sanatın içine tükürenler oldu.


Ama 10 yıl öncesine kadar genelde sanat çok büyük aşamalar kaydetti. İstibdat döneminden bugüne kadar tiyatro çok büyük saygı gördü. Özellikle Atatürk’ün sağladığı alt yapı ve yatırımlarla birlikte.


Ülkemize gelecek olursak, elbette o dönemden çok daha ilerdedir. En azından bir devlet tiyatromuz var.


Tiyatro salonumuz olmaması büyük bir yara. Devlet, tiyatroya ne yazık ki bir üvey evlat muamelesi yapıyor.

Seyircinin ilerisinde olmamız gerekirken ne yazık ki seyirci bizim ilerimizde. Seyirci, “hade tiyatro yapın, bir an önce binaya kavuşun” diyor ama siyasilerin vurdumduymazlığıyla bunları yapamıyoruz. Bu da bizler için büyük bir yara. Ama bundan asla utanmıyoruz. Tüm olumsuzluklara rağmen pes etmeden her sene bir çocuk ve bir yetişkin oyununu seyirciyle buluşturuyoruz.


Ve bunu siyasilerin gözüne sokuyoruz buyurun buna rağmen biz bu işleri yapıyoruz bunun utancı da size aittir demek istiyoruz.

 

SORU: Tiyatro sanatçısı Levent Üzümcü, Türkiye’de sahnelediği “İstibdat Kumpanyası” oyunu dolayısıyla tutuklandı ve oyun yasaklandı. Turne programında Türkiye’nin de yer aldığını belirttiniz. Bu konuda herhangi bir endişeniz var mı?

BAHÇE: Oyun, Levent Üzümcü’nün şahsından dolayı yasaklandı gibi gösterildi. Ama çok da öyle değil. Levent Üzümcü ilerici aktivist bir oyuncu. Yasakçı zihniyetler, özgür düşüncelere çok kolay kapı açmıyorlar. Oyunda bir diktatörü eleştiriyoruz.


Evet. Programımızda Türkiye yer alıyor, bizler de oyuncular olarak o endişeyi taşıyoruz bu doğrudur. Yani onayları aldık ama yine de bununla ilgili telaşımız var. Bizler de merakla bekliyoruz, o gün geldiğinde göreceğiz.

 

SORU: Hükümet programında tiyatro binasının yapımı için çalışma olacağı söylendi. Bu hedef sizi tatmin etti mi?

BAHÇE: İyimser ve umutlu olmak isterdim ama ne yazık ki gelen her hükümet mangalda kül bırakmıyor.  Her gelen “tiyatro salonunu yapacağız, her tür katkıyı sağlayacağız, sanatla ilgili yasalar geçireceğiz” diyor. Ama sonra bu sözler unutulup tozlu raflara kaldırılıyor. Umarım bu kez sözlerde kalmaz. Önemli olan bizi ilgilendiren bir konuyu hükümet programına alırken, kimsenin gelip de sıkıntılarımızı sormamasıdır. Keşke bu konuyla ilgili yaşadığımız sorunlar hakkında önceden istişare edebilseydik. Bizler, bu konun hükümet programına alındığını medyadan öğrendik, ki bu da bizler için üzücüdür.

 

Beğendim 0 Muhteşem 1 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

BU HABERİ OKUYANLAR BUNLARI DA OKUDU

YAZARLAR

tümü
    Takımlar O G B M Av P
1 YENİCAMİ AK 30 18 7 5 30 61
2 DOĞAN TÜRK BİRLİĞİ SK 30 17 6 7 19 57
3 GAÜ ÇETİNKAYA TSK 30 16 7 7 15 55
4 BİNATLI YSK 30 14 8 8 15 50
5 MERİT ALSANCAK YEŞİLOVA SK 30 12 12 6 11 48
6 BAF ÜLKÜ YURDU 30 12 9 9 20 45
7 LEFKE TSK 30 13 5 12 16 44
8 CİHANGİR GSK 30 12 7 11 4 43
9 KÜÇÜK KAYMAKLI TSK 30 13 3 14 -1 42
10 MAĞUSA TÜRK GÜCÜ 30 11 8 11 7 41
11 TÜRK OCAĞI LİMASOL 30 13 2 15 2 41
12 L. GENÇLER BİRLİĞİ SK 30 10 7 13 -8 37
13 GENÇLİK GÜCÜ TSK 30 10 4 16 -25 34
14 YALOVA SK 30 6 7 17 -23 25
15 YENİ BOĞAZİÇİ DSK 30 5 9 16 -35 24
16 OZANKÖY SK 30 4 7 19 -47 19
yukarı çık
Pop Up ek