KTV

‘İşçi ölümleri’ tiyatro sahnesinde

Lefkoşa Sanat Tiyatrosu, fakirlik ve sefalet içerisinde yaşayan iki kardeşin hüzünlü hikayesini konu alan “Merhaba Hoşçakal” oyunuyla 6 Aralık’ta perde açıyor.

‘İşçi ölümleri’ tiyatro sahnesinde
  • 02 Aralık 2017, Cumartesi 11:54

Aliye ÖZENCİ

Lefkoşa Sanat Tiyatrosu, evrensel bir sorunu sahneye taşıyor…

Karanlık… Herkesi üzen ancak bir türlü önüne geçilemeyen bir sorunu… İş kazaları ve işçi ölümleri… Sadece Kıbrıs’ta değil dünyada yaşanan bu sorunu tiyatro sahnesine taşıyan ekip, izleyiciyi güldürmeyecek ama düşündürecek…

Oyun, ataerkil yapı, bugüne kadar yaşanan işçi kazaları ve köleleştirilmiş sistemde çalıştırılan insanların yaşadıklarını dolaylı olarak anlatıyor.

Lefkoşa Sanat Tiyatrosu, ‘Merhaba Hoşçakal’ oyunuyla 6 Aralık’ta saat 20.00’de Arabahmet Kültür ve Sanat Evi’nde perde açıyor.

Mart ayının sonuna kadar her çarşamba izleyiciyle buluşacak oyun, işçi sorunlarını anlatıyor.

Athol Fugard’ın yazdığı ‘Merhaba Hoşçakal’ oyununun yönetmeni Diren Özdoğal, oyuncular Ulaş Öğüç ve Suzan Polat.  Oyunun yardımcı yönetmenliğini ise Pınar İnandım, dekor ve kostüm tasarımını Çağıl Ener, ışık tasarımını Arda Dağlı ve afiş tasarımını da Naz Atun üstlendi.

‘Merhaba Hoşçakal’ oyununun tanıtımı için çekilen video, büyük ses getirdi. İş ‘kazaları’ ve işçi ölümlerine dikkat çeken çarpıcı video, sosyal medyada 10 binin üzerinde seyirciyle buluştu.

1 Mayıs 2008 yılında kurulan Lefkoşa Sanat Tiyatrosu, bugüne kadar 16 yetişkin 5 de çocuk oyunu sahneledi.

Sahneye uyarladıkları oyunların hepsinde toplumsal mesajlar veren Lefkoşa Sanat Tiyatrosu, “sahnede her zaman söyleyecek bir sözümüz olacaktır” diyor.

‘Merhaba Hoşçakal’ oyununda rol alan Suzan Polat ve Ulaş Öğüç’le bir araya geldik… LST’nin kurulduğu günden bugüne yaşananları ve oyunu konuştuk.

SORU: Öncelikle bize Lefkoşa Sanat Tiyatrosu’ndan bahseder misiniz?

POLAT: Tiyatro, 2008 yılında kuruldu. O dönemler ben ve Diren öğrenciydik. Halil İbrahim Demir ve Erdem Oktar’la birlikte bu yola girdik. Çağdaş Öğüç de her zaman destekçimizdi. Kurulduktan birkaç ay sonra da oyunlar üretmeye başladık. 2008’den bugüne birçok oyun sahneledik.

Ama ne yazık ki; geçtiğimiz yıl sahne ve prova sıkıntısı yüzünden hazır olan bir oyunu sahneleyemedik. Bu yıl o problemi aşmak için çalışmalara daha erken başladık. Arabahmet Kültür Evi’ne başvuru yaptık ve onlar da bizi geri çevirmedi. Bütün provalarımızı orada gerçekleştirdik. ‘Merhaba Hoşçakal’ oyunuyla yeniden tiyatro severlere “merhaba” diyeceğiz.

ÖĞÜÇ: LST’de bugün 16 kişiyiz. Bir kaçımız oyunculuk üzerine eğitim almış profesyonel oyuncudur. Bunlar bazen yönetmenlik veya teknik işlere de müdahale edebiliyor.

Bunun dışında teknik, ışık, müzik ve afiş işiyle uğraşan ekiplerimiz bulunmakta. Genel olarak bütün ihtiyaçlarımızı kendi içimizde sağlamaya çalışıyoruz. Oyundan elde ettiğimiz gelirle de bu çarkı döndürmeye çalışıyoruz.

SORU: Lefkoşa Sanat Tiyatrosu olarak nasıl oyunlar seçmeyi tercih ediyorsunuz?

POLAT: Daha çok toplumcu gerçekçi oyunlar seçiyoruz ama toplumcu gerçekçi oyunlar seçeceğiz diye modern oyunlara bakmıyoruz anlamına gelmiyor. Derdi olan bütün oyunlar LST oyunudur. Yeter ki gündeme dahil bir şey söylemiş olalım.

ÖĞÜÇ: Ekibimizde gazeteci arkadaşlarımızın olması, hem de aktif olarak politikanın içinde olmaları bir avantaj. Gündemi daha yakından takip etmemize yardımcı oluyorlar.

SORU: Suzan ve Ulaş ikilisi ‘Merhaba Hoşçakal' oyununda nasıl bir araya geldi?

POLAT: Dolu dolu iki ay çalıştık. Öncesinde de masa başında bir çalışmamız oldu. Oyun ve karakter çözümlemesi için 3 aylık çalışma yaptık. Oynadığımız oyun çok katmanlı hem karakter hem olaylar açısından… Ama rol arkadaşım Ulaş’la büründüğümüz karakterleri her zaman yaşayarak, hissederek oynayacağımızı konuşarak bu yola çıktık. Ve bu da işimizi kolaylaştırdı. Seyirci sahnede Suzan ve Ulaş’ı değil Johnny ve Hester’i görecekler.

ÖĞÜÇ: Üç sene önce mezun oldum ve apar topar askere aldılar beni. Bir süre sahneden uzak kaldım ve yeniden geri dönüp 2 kişilik oyunda rol almak beni oldukça zorladı. Yaklaşık bir saat 40 dakika devamlı sahnedesiniz. Devamlı aksiyon için bunun ezberi, enerjisi var. Her şeyi düşünerek sahnede aktif olmak gerek.

SORU: ‘Merhaba Hoşçakal' oyununda izleyiciyi neler bekliyor?

ÖĞÜÇ: Karanlık… Oyun bir kız kardeş ve erkek kardeşin hikayesini anlatır. Kız kardeş 15 seneden sonra terk ettiği evine bir sebepten dolayı geri döner. Erkek kardeşine o süre içinde geçirdiği olayları anlatır. Bütün eski anılara dönerler güzel bir sonu yoktur bu yüzden karanlık, güldürmeyen bir oyundur.

POLAT: 15 yılını ağır şekilde yaşamış bir kadın. Fakirlik ve sefalet içinde yaşamış… Bu aslında temelde bir aileye indirgenmiş toplum sorunudur.

SORU: Oyunda toplumsal bir mesaj var mı?

ÖĞÜÇ: Bütün ataerkil yapı, bugüne kadar işçi kazaları ve köleleştirilmiş sistemde çalıştırılan insanları anlatır. Bu oyunda da onun yansımalarını göreceğiz. Çok politik bir görüş ama bunların hiçbiri birebir seyirciye gösterilmeden iki kardeşin diyalogları arasında evirilerek anlatılan bir oyundur.

POLAT: Ortada aslında sistemin çiğneyip bir kenara atmış olduğu insanların, nasıl yok olduklarını, fiziksel ve duygusal olarak çöktüklerini, hem de kendilerini unuttuklarını anlatan bir oyun.

SORU: Bu güne kadar sahnelediğiniz oyunlar dram ve hüzünlü. Bunun özel bir sebebi var mı?

POLAT: Her seferinde komedi yapacağız diyoruz ama bunu başaramıyoruz. Oyuncu sayımız az olduğundan dolayı, oyun seçimi yaparken bunu göz önünde bulunduruyoruz. Geçtiğimiz yıllarda ‘Çöplük’ ve ‘Ağzı Çiçekli Adam’ oyunda da karanlığa büründüğümüz oldu ama ondan önceki oyunlarda aydınlıklar vardı. Yüzde 100 dram oyunlardı ama hepsinin bir derdi vardı.

LST olarak her zaman söyleyecek ağır bir şeyimiz olacak. Salt saf gülmeye yönelik çalışmamız olmayacak. Gülmeye gelen seyirci de güldükten üç saniye sonra aslında gülmemem gerekiyordu diyecek.

ÖĞÜÇ:  En büyük sıkıntımız oyuncu… Oyuncu olmayınca kalabalık ekip kurulmuyor, kalabalık ekip olmayınca istediğimiz türde oyunlarına yer veremiyoruz.  Bu senenin başında seçtiğimiz oyun bu değildi ama oyuncu eksikliği yüzünden değiştirmek zorunda kaldık. Aslında kalabalık bir oyuncu ekibimiz olsa ‘Lefkoşa Karanlık Tiyatrosu’ olmayacak. Oyun seçerken daha özgür davranacağız.

SORU: Oyuncu sıkıntısı yaşamanızın sebebi nedir?

ÖĞÜÇ:  Her şeyden önce bire bir insan olarak anlaşabilmek lazım. Ve bunu yakalamak çok zordur.  İşlerin samimiyetini kaybetmemesi için aramıza katılanların, açık olmalarını istiyoruz. Samimiyetimizi kaybettiğimiz anda bu seyirciye de yansır.

POLAT: Profesyonel bir yapıya sahip değiliz. LST ekibinde yer alan oyuncuları finanse edemediğimiz için ikinci bir işi oluyor. Doğal olarak vakit sıkıntısı, iş kargaşası ev geçindirme derdi oluyor. Bunun içerisinde de gerçekten özveriyle çalışacak insanların bir arada olması gerek. Bu iş gönüllük esasına dayanıyor. Finanse edilemediği içinde birçok başarılı tiyatrocu Türkiye’ye gidiyor. Bu ülkemiz için hem kayıp hem de sıkıntı. Ada oyuncu kaybediyor.

SORU: Ülkemiz seyircisini nasıl değerlendiriyorsunuz?

POLAT: Çok iyi buluyorum ve bunu samimiyetle söylüyorum. Ada insanı sanatı, tiyatroyu, okumayı seven bir halk. Ama biz sanatçılar onlara ne sunacağımızı bilmiyoruz. Tiyatro festivali oluyor ve salonlar taşıyor. İnsanları televizyonda gördükleri sanatçıyı izlemeye mi alıştırıyoruz yoksa adadaki oyunları takip etmede mi sıkıntı var bilemiyorum. Ama gerçekten değerli tiyatro sanatçısı geldiği zaman kimse tanımıyor. Bu da bizim yönlendirmemize bağlı seyirciye bağlı değil. Seyirciye ne sunarsak onu kabul etmiş olur onu iyi görüyorlar. Bunun kırılması gerek.

ÖĞÜÇ: Mutluyum ama Kıbrıs’ta popülasyon az. Her açıdan bunu görüp yaşıyoruz tiyatroda da yaşıyoruz. Alternatif işler daha az satar. Suzan’ın dediğine katılırım, önce bizim ne yapmamız gerektiğine karar vermemiz lazım. Ve gerçekten ona diretmeliyiz. Bunu başaran tiyatrolar var ama günün sonunda tekelleştiler. Bütün kurumları egale etmeye başladılar. Belki bilinçli, belki bilinçsiz bu tekelleşmeyi kırmak lazım. Daha fazla tiyatro çıkması lazım tiyatro böyle gelişecek. Tiyatro nedir böyle göreceğiz.

SORU: İlerleyen zamanlarda LST ekibi olarak yeni projeleriniz olacak mı?

ÖĞÜÇ: İlerleyen zamanlarda kendi oyunlarımızı kendimiz yazmaya başlayacağız. ‘Merhaba Hoşçakal’ oyununu Kıbrıs’a özel bir sorun olarak sahnelemedik, çünkü evrensel bir sorundur. Ama ileride yazacağımız ve Kıbrıs şivesiyle oynayacağımız oyunlarda çerçeve sahne olmayacak ama tiyatro olacak. Teknolojiye uygun tiyatral formatı olacak o oyunlarda, Kıbrıs şivesiyle tamamen Kıbrıs’a ait yerel sorunları bahsettiğimiz metinler yazılacak ve kendi grubumuz içerisinde kendi etimiz kemiğimizle çıkaracağımız bir proje olacak.

POLAT: Sanat geleceği aydınlatmaya çalışan bir olgu. LST olarak çok zorluklar yaşadık ama imkansızlıkları imkana çevirdik. 2018’de yeni dönemde yeni projelerimiz olacak. Madem ki tiyatroda çerçeve ve sahneye ihtiyaç yok, biz de bunu değerlendireceğiz.

Beğendim 0 Muhteşem 1 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

BU HABERİ OKUYANLAR BUNLARI DA OKUDU

YAZARLAR

tümü
    Takımlar O G B M Av P
1 DOĞAN TÜRK BİRLİĞİ SK 12 7 2 3 5 23
2 BİNATLI YSK 12 6 4 2 9 22
3 KÜÇÜK KAYMAKLI TSK 12 7 1 4 5 22
4 YENİCAMİ AK 12 6 3 3 9 21
5 L. GENÇLER BİRLİĞİ SK 12 5 6 1 8 21
6 GAÜ ÇETİNKAYA TSK 12 7 0 5 5 21
7 BAF ÜLKÜ YURDU 12 5 2 5 11 17
8 TÜRK OCAĞI LİMASOL 12 5 1 6 2 16
9 MERİT ALSANCAK YEŞİLOVA SK 12 3 7 2 0 16
10 LEFKE TSK 12 4 2 6 -4 14
11 GENÇLİK GÜCÜ TSK 12 4 2 6 -9 14
12 MAĞUSA TÜRK GÜCÜ 12 3 4 5 -6 13
13 CİHANGİR GSK 12 3 3 6 -9 12
14 YALOVA SK 12 3 2 7 -5 11
15 YENİ BOĞAZİÇİ DSK 12 2 5 5 -5 11
16 OZANKÖY SK 12 2 4 6 -16 10

BURÇLAR

(21 Mart - 20 Nisan)

Koç Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(21 Nisan - 21 Mayıs)

Boğa Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(22 Mayıs - 22 Haziran)

İkizler Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(23 Haziran - 22 Temmuz)

Yengeç Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(23 Temmuz - 22 Ağustos)

Aslan Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(23 Ağustos - 22 Eylül)

Başak Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(23 Eylül - 22 Ekim)

Terazi Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(23 Ekim - 21 Kasım)

Akrep Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(22 Kasım - 21 Aralık)

Yay Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(22 Aralık - 21 Ocak)

Oğlak Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(22 Ocak - 19 Şubat)

Kova Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

(20 Şubat - 20 Mart)

Balık Burcunun 13.12.2017 Günlük Yorumu

yukarı çık
Skull King Popup