Cyprus Today sol
  • 20 Mayıs 2018, Pazar 8:50
HasanHASTÜRER

Hasan HASTÜRER

Kıbrıslı Türklerin, itikatı ve muamelatı tamam olduğuna göre...

YDÜ İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Yusuf Suiçmez, Cuma günü KIBRIS TV’de program konuğumdu.

Suiçmez, aynı zamanda Din İşleri Dairesi eski başkanlarından.

Dini konuları konuşurken, karşınızda açık fikirli, çağdaş yorumları olan biri olduğunu çok kolay fark ediyor insan.

***

Doç. Dr. Yusuf Suiçmez’le dini konularla ilgili ilk kez sohbet yapmadım.

Pek çok kez sohbet ettik.

Hatta Mekke ve Medine’ye Yusuf Suiçmez’in rehberliğinde seyahat ettim.

Sohbetlerimizin tümünün ya başlangıcından ya finalinde Kıbrıslı Türklerin, müslümanlığını ya da uygulamalı müslümanlığını konuştuk.

Önceki gün yine konuştuk.

Hatta konuyu ele almaya, program sonrasında da devam ettik.

Suiçmez, ‘Dinler özellikleri itibari üç temel esasa dayanır. Bunlardan birincisi itikat, ikincisi muamelat ve üçüncüsü de ibadettir’ dedikten sonra, itikat, muamelat ve ibadeti şöyle anlattı:

‘ İtikat en basit anlamı ile insanın yaratıcı, bir başka ifade ile Allah algısını ifade eder.

Muamelat ise insanın diğer canlılar ve tabiat ile ilişkisini kurarken benimsediği değerler sisteminin ifade eder.

İbadet ise dar anlamı ile insanın yaratıcısı ile kurmaya çalıştığı özel ilişkiyi ifade eder.

İlahiyat uzmanları kâmil bir insanın öncelikle hayata dair doğru bir bakış açısı yani itikada sahip olması gerektiği, bu itikatının da insanı muamelatında yani diğer varlıklarla ilişkisinde evrensel ahlaki değerlere uygun davranmasında motive edici olması gerektiğini savunurlar.

İnsan ile yaratıcı arasındaki özel ilişki biçimini ifade eden ibadet ise bizatihi gerekli olup olmadığı tartışma konusudur.’

***

Tam bu noktada doğal olarak bizim Kıbrıslıların, din anlayışı geldi.

Biz hep deriz ya inancımız tamam, ruhumuz temiz, insan ilişkilerimiz de karşılıklı saygıya, sevgiye dayalıysa, sorun yok...

Yusuf Suiçmez’in bu noktada söylediği tam da bizi anlatıyordu.

Devamını getirmesini istediğimde şunları ekledi:

‘Bu konudaki genel kanaate göre ibadetin temel amacı insanın kişilik gelişimine katkı sağlamaktır. Bundan dolayıdır ki, insanlar öldükten sonra itikat ve muamelatın devamlılığı söz konusu olmasına rağmen ibadet zorunluluğu ortadan kalkmaktadır.

Bu zorunluluk ortadan kalktığı için de ibadetin bizatihi gerekli olmadığı; ibadetin gerekliliğinin itikat ve muamelatın korunmasında aracı olmasından kaynaklandığı fikrindedirler. Bu yüzdendir ki bazı sufiler, insanın kemale erişmesi durumunda ibadetin zorunluluğunun ortadan kalkacağını belirtmişlerdir.

Bu görüşün aksine ibadetin bizatihi gerekliliğini savunanlar da bulunmaktadır. Bunlar ise ibadetin gerekliliğinin kaynağı konusunda ayrılığa düştüler. Bir kısmı bu gerekliliğin insani ihtiyaçtan, diğer bir kısmı ise ilahi hitaptan kaynaklandığını ileri sürdüler. Özellikle ibadetin gerekliliğinin ilahi hitaptan kaynaklandığın ileri sürenler, bu zorunluluğun ilahi bir ihtiyaçtan kaynaklanmadığı konusunda diğerleri ile hemfikirdirler.

Genel olarak İslam ilahiyatçıları muamelatı da ibadetin özel olmasa da genel anlamı itibari ile ibadetin içinde görürler. Buna göre de dindarlığı, özel anlamı olan ritüele bağlı olarak yorumlamazlar. Bu yüzden de dürüst, insani ilişkilerinde saygın olan insanların, ritüellere önem veren ancak insani ilişkilerinde zayıf olan insanlardan ibadet açısından daha üstün olduklarını söylerler.

Tabii ki, İslam ilahiyatçıları, hem itikat, hem muamelat hem de ibadetlerinde tutarlı ve düzenli olan insanları sadece diğer ikisinde başarılı olanlardan üstün görürler. Tabii ki bu üstünlüğün Allah katında insanın değerlendirmesinden farklı bir şekilde tezahür etmesinin de mümkün olduğunu söylerler.’

... Ve konuyu şu sözlerle toparladı Suiçmez Hocamız: ‘Kısacası birey ve toplumların dindarlığı sadece ibadethanelerdeki insanları kalabalığı ile değil, hayatın her alanındaki davranış ve başarıları ile ölçülür diyebiliriz.’
 


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


YAZARLAR

tümü
    Takımlar O G B M Av P
1 YENİCAMİ AK 30 18 7 5 30 61
2 DOĞAN TÜRK BİRLİĞİ SK 30 17 6 7 19 57
3 GAÜ ÇETİNKAYA TSK 30 16 7 7 15 55
4 BİNATLI YSK 30 14 8 8 15 50
5 MERİT ALSANCAK YEŞİLOVA SK 30 12 12 6 11 48
6 BAF ÜLKÜ YURDU 30 12 9 9 20 45
7 LEFKE TSK 30 13 5 12 16 44
8 CİHANGİR GSK 30 12 7 11 4 43
9 KÜÇÜK KAYMAKLI TSK 30 13 3 14 -1 42
10 MAĞUSA TÜRK GÜCÜ 30 11 8 11 7 41
11 TÜRK OCAĞI LİMASOL 30 13 2 15 2 41
12 L. GENÇLER BİRLİĞİ SK 30 10 7 13 -8 37
13 GENÇLİK GÜCÜ TSK 30 10 4 16 -25 34
14 YALOVA SK 30 6 7 17 -23 25
15 YENİ BOĞAZİÇİ DSK 30 5 9 16 -35 24
16 OZANKÖY SK 30 4 7 19 -47 19
yukarı çık