Mars'ta Herkesi Heyecanlandıran Gömülü Gölün, Buz ve Kaya Parçaları Olduğu Öğrenildi

“Suyu takip et”, uzun zamandır Dünya'nın ötesinde yaşam arayan bilim insanlarının mantrası olmuştur. Ne de olsa, kozmosta yaşamın bilinen tek beşiği ev dediğimiz sulu gezegen Dünya'dır. 2018'de bilim insanları, Mars'ın güney kutbu yakınında büyük bir yer altı gölünün keşfini duyurdular. Bu iddia - ve Kızıl Gezegen'de ek gömülü sıvı su havuzları olduğunu öneren gözlemler - sonunda hayata elverişli olabilecek bir gezegen bulma konusunda heyecan yarattı.

Araştırmacılar bu keşfi doğrulamak için uzun zamandır çalışıyorlardı.

2021'de bir grup, araştırmacıların gözlemlediği güçlü radar sinyallerinden sıvı su yerine kil minerallerinin ve donmuş tuzlu suların sorumlu olabileceğini öne sürdü. Bu radyo dalgası ölçümleri, Mars'ın yörüngesinde bulunan bir uzay aracı tarafından yapılıyor.

Bir başka ekip, sıradan kaya ve buz katmanlarının daha önce suya atfedilen aynı radar sinyallerinin çoğunu üretebileceğini gösterdi.

Cornell Üniversitesi'nden gezegen bilimci Dan Lalich ve meslektaşları, hepsi Mars'ta bol olduğu bilinen düz kaya, su buzu ve karbondioksitli buz katmanlarının radyo dalgalarını nasıl yansıttığını hesapladı. Lalich, 'Oldukça basit bir analizdi' diyor.

Araştırmacılar, sıvı sudan kaynaklandığı düşünülen anormal derecede güçlü radar sinyallerinden bazılarını yeniden üretebileceklerini de keşfettiler.

Lalich, farklı kaya ve buz katmanlarından gelen bireysel radar sinyallerinin, katmanlar belirli bir kalınlıkta olduğunda bir araya geldiğini söylüyor.

Ancak bu aletler, bir katmandan gelen bir radyo dalgası ile birden çok katmanın sonucu olan bir radyo dalgası arasındaki farkı her zaman ayıramıyor.

Bu sonuçlar, Mars'ta sıvı su olamayacağı anlamına gelmiyor.

Tempe'deki Arizona Eyalet Üniversitesi'nden gezegen bilimcisi Aditya Khuller, yeni bulgunun 'makul bir senaryo' olduğunu söylüyor. Ancak bilim insanları Kızıl Gezegenden çok daha fazla veri elde edene kadar, Mars'ta sıvı suyun gerçekten var olup olmadığını bilmek zor olacak. Khuller, 'Bu noktada açık fikirli olmak önemli' diyor.

Güncelleme Tarihi: 12 Ekim 2022, 12:14