Şimdiye kadarki en iyi uzay teleskopbu fırlatılmaya hazır

Şimdiye kadarki en iyi uzay teleskopbu fırlatılmaya hazır

James Webb Uzay Teleskobu'nun uzaya yerleştirilmesiyle, birçok bilinmeyen soruyu yanıtlamaya daha yakın olabiliriz. "İlk evren neye benziyordu?" onlardan sadece biridir.

Ve  nihayet 18 Aralık 2021'de piyasaya sürülmesi planlanan yeni ve etkileyici James Webb Uzay Teleskobu kozmos anlayışımızı büyük ölçüde değiştirmeyi vaat ediyor.

Teleskoplar uzaktaki nesneleri görmemizi sağlar. Çoğu, ışığı toplamak ve odaklamak için aynaları kullanır. Ve ayna ne kadar büyükse, teleskop o kadar güçlüdür. Onları tepelerde ve çöllerde bulursunuz,  aynı zamanda uydulara monte edilmiş halde bulunursunuz. Teleskobun uzaya yerleştirilmesi ile daha keskin ve daha yüksek çözünürlüklü görüntüler elde edilir.

Fakat uzay teleskopları neden önemlidir ve neden umursayalım?

Birçoğumuz için simgesel Hubble Uzay Teleskobu (HST), uzaya açılan penceremizdir.  Bize evrenin ne kadar inanılmaz derecede büyük, göz kamaştırıcı ve bazen garip ve hatta korkutucu olabileceğini gösterdi. Bize hayvanları ve her çeşit ve şekildeki galaksileri hatırlatan gaz bulutlarının çarpıcı ve renkli görüntülerini sağladı.

Ancak Hubble bize resimlerden çok daha fazlasını verdi: Ayrıca evrenin yaşı hakkında daha iyi bir tahmin yapmamızı sağladı – Evrenin yaşı yaklaşık 13,8 milyar yıl. Hubble, daha önce birçok bilim insanının inandığının aksine, evrenin hızlanan bir hızla genişlediğini doğrulamak için de çok önemliydi.

Fotoğraf albümümüze geri dönelim. Hubble'ın Derin Alan görüntüleri, milyarlarca ışıkyılı uzaklıktaki evrende şimdiye kadar bilinen en eski ve en uzak nesnelere eşi görülmemiş bir bakış açısı kazandırdı. Işığın uzun mesafeler kat etmesi zaman aldığından, çok uzaktaki nesneleri milyarlarca yıl önceki halleriyle görürüz. Hubble ile, Büyük Patlama'dan yaklaşık 400 milyon yıl sonra, ancak evrenin "yürümeye başlayan çocuk resimleri" kadar geriye gidebilirdik.

Hubble ile başardığımız şey buysa, şimdiye kadar yapılmış en büyük, en karmaşık ve ayrıntılı uzay teleskobu olan yeni James Webb Teleskobu ile hangi harika yeni şeyleri görebileceğiz ve öğrenebileceğiz?

Evrenin 'bebek resimleri'

James Webb'in orijinal planlanan lansman tarihinden bu yana neredeyse 20 yıl geçti. Teleskopun tamamlanması için birçok teknolojik gelişme ve hatta yeni icatlar gerekliydi. Proje birçok zorluk ve gecikmeyle karşı karşıya kaldı, ancak artık hazır ve kesinlikle beklemeye değer. İşte neden.

Webb, şimdiye kadar uzaya gönderilmiş en büyük birincil aynaya sahiptir. 18 altın kaplama altıgen daha küçük aynadan oluşan, Hubble uzay teleskopunun 6 katından daha büyük. Ama aynı zamanda gelişmiş bir hassasiyete sahip ve kızılötesi ışıkta gözlem yaparken, Hubble esas olarak sizin ve benim görebildiğimiz türden görünür ışıkta gözlem yapıyor.

Teleskobun fırlatılması birçok kez ertelendi

Bizler gibi tüm sıcak cisimler kızılötesi radyasyon yayar. Kızılötesi ayrıca TV uzaktan kumandalarında, gece görüş kameralarında ve meteoroloji ve hava durumu uydularında kullanılır. Kızılötesi ışıkta gözlem yapabilmek, Webb'in çok daha uzak ve eski nesneleri görebileceği anlamına gelir. Bunun nedeni, kısmen Hubble sayesinde, bu nesnelerin bizden ne kadar uzaktaysa, ışıklarının kızılötesine o kadar fazla kaydığını biliyoruz. Önceki keşifler üzerine inşa ederek yeni şeyler keşfetmek: Bu bilimdir.

En eski yıldızlara ve galaksilere bakmak istiyorsak, onları kızılötesi ışıkta gözlemlememiz gerekir. Webb, en uzak galaksileri gören ve Big Bang'den yaklaşık 250 ila 100 milyon yıl sonra evrenin nasıl göründüğüne dair bir fikir edinen ilk teleskop olacak - evrenin ilk "bebek resimleri", belki de ilk galaksiler.

Bulutların arasından görmek

Ancak kızılötesi ışığa bakmanın başka bir faydası daha vardır: Toz bulutlarının ötesini görmenizi sağlar.

Bu bulutlardaki küçük parçacıklar, görünür ışığı engellemede çok iyidir. Burada çok bulutlu bir gecede yıldızları göremediğimiz gibi, onların içini de gözlerimizle göremeyiz. Ve Hubble da yapamaz.

Ancak kızılötesi ışık çok daha az etkilenir, bu nedenle James Webb Teleskobu ile bu toz bulutlarına nüfuz edip, yalnızca arkalarında ne olduğunu görmek için değil, aynı zamanda yıldızların ve gezegenlerin oluşumuna daha iyi bakmak için de bakabileceğiz. .

Uzay teleskopu fırlatma: Eşsiz bir meydan okuma

6,5 metre genişliğinde (21 fit genişliğinde) bir aynaya sahip bir teleskopu uzaya göndermek kolay bir iş değil, özellikle de onu yukarı taşıyacak roket olan Ariane5, 5 metreden daha geniş bir şey taşıyamıyorsa.

Bu nedenle teleskopun, roketin içine sığabilmesi için milyar dolarlık devasa bir yüksek teknoloji ürünü origami parçası gibi katlanabilecek şekilde tasarlanması gerekiyordu. Ek olarak, teleskop yalnızca mutlak sıfıra yakın sıcaklıklarda (-223°C) çalışabildiğinden, onu güneş ışığından korumak ve güneşin sıcaklığından yalıtmak için tenis kortu boyutunda beş katmanlı bir güneşlik gerektiriyordu. Ve bu güneşlik aynı zamanda katlanıp yerine yerleştirildikten sonra açılmalıdır - başka bir şaşırtıcı derecede zor mühendislik problemi.

James Webb Uzay Teleskobu yörüngesi

James Webb teleskopunun yörüngesi, Dünya'dan ayın yörüngesinden beş kat daha uzakta olacak.

Fırlatmadan kısa bir süre sonra, teleskobun ortaya çıkışının karmaşık ve incelikli tangosu başlayacak - gerçekleştirilmesi üç hafta sürecek bir tango. Bu süre boyunca, Dünya'daki kontrol ekibi, Webb'in ilk parçalarını uzaktan açmak zorunda kalacak, bu büyük bir hassasiyet ve zamanlama ile gerçekleştirilmesi gereken bir operasyon. Fırlatmanın şiddetinden sonra bile her şeyin mükemmel bir şekilde çalışması gerekiyor. Hataya yer yok: Teleskobun son varış noktası Dünya'dan 1,5 milyon kilometre (932.000 mil) olduğu için, bir şey işe yaramazsa veya bozulursa, onarım görevleri için hiçbir şans olmayacaktır.

Webb gibi teleskoplar, evrenin görünmeyen kısımlarına, gizli yıldızlara ve gezegenlere ve yeni dünyalara erişmemizi sağlar ve bize yeni keşifler yapma şansı verir. Galaksilerin oluşumunu, yıldızların ve gezegenlerin doğuşunu ve çok erken evrenin ortaya çıkışını gözlemleme vaadi ile Webb misyonu, merak uyandıran ve büyüleyici içgörüler ortaya çıkaracak gibi görünüyor.

Webb kesinlikle evreni, kökenini ve ilk günlerini anlamamızı derinleştirecek ve hatta belki de değiştirecektir. Hangi yeni şeyleri keşfedeceğiz? Yeni nesil gökbilimcilere ve bilim meraklılarına ilham verecek yeni şaşırtıcı resimler neler olacak?

Bu tarihi hatırlayın - 18 Aralık 2021 - ve her şeyin yolunda gitmesi için parmaklarınızı çarpın, çünkü bu, evrene bakışımızın sonsuza dek değişebileceği gün olabilir.

Güncelleme Tarihi: 06 Kasım 2021, 16:20