‘Kısmet’ kavramını eleştiren kısa film: ‘Kısmet’

Filmleriyle 26 ülkedeki 41 festivalde ülkemizi temsil eden Doğuş-Vasvi çifti, yeni filmleriyle yeni bir yola çıkıyor

‘Kısmet’ kavramını eleştiren kısa film: ‘Kısmet’
  • 22 Eylül 2018, Cumartesi 10:35

Murat OBENLER

Yönetmen Doğuş Özokutan-Vasvi Çiftçioğlu ikilisiyle ülkemizde sinema adına çok önemli bir başarıya imza attıkları “Olağan Denemeler” sonrasında çektikleri yeni filmleri “Kısmet” üzerine konuştuk.

Uluslararası festivallerdeki başarının birçok ülkenin tersine Kuzey Kıbrıs’ta neredeyse hiçbir karşılığı olmadığına bir anlam veremediğine dikkat çeken ikili, ölüm ve kader temaları üzerine çektikleri ikinci kısa filmleriyle insana, topluma, insana dayatılan normlar zincirine bir eleştiri getirdiklerini vurguladı.

SORU: “Olağan Denemeler”den “Kısmet”e giden yolu nasıl geçtiniz? Yapım öncesi süreci biraz anlatabilir misiniz?

Doğuş ÖZOKUTAN: Olağan Denemeler’den hemen sonra Kısmet’in senaryosunu yazdım. Bizim için en zorlu süreç finans bulmaktı. Bir önceki filmde ret aldığımız yerlere, alacağımız cevabı bildiğimiz için tekrar başvurmadık. Devlet finansmanına gelince sinema için ayrılmış bir fon ya da mekanizma mevcut değil. Kültür Dairesi’nde bu konuda hassas ve yardımcı olmaya çalışan yöneticiler (gelmiş geçmiş tüm müdürler dahil) olmasına rağmen böyle bir mekanizmanın olmayışı bu işleri Derneklere Yardım Tüzüğü altında sınırlıyor. Biz de bu yeni projemizi DAÜ’ye götürdük ve bu filme inanarak destek oldular.

Vasvi ÇİFTÇİOĞLU: DAÜ ile hem bir eğitim bağlantımız vardı hem de ilk filmin başarısını iyi okuyan (değerlendiren-analiz eden) bir okul yönetimi vardı. Bizim için adeta bir hayat öpücüğü oldu DAÜ çünkü okul bize maddi destek verdi. Buradan hem Rektör Necdet Osam hem de Rektör Yardımcısı Cem Tanova’ya, Halka İlişkiler ve Basın Müdürü Murat Aktuğralı’ya çok teşekkür ederiz. DAÜ sponsorluk dışında, filme teknik destek de sağladı. Örneğin filimin VFX dediğimiz görsel efektlerini, Görsel Sanatlar ve Görsel İletişim Tasarımı Bölümü (VACD), Bölüm Başkan Yardımcısı Fırat Tüzünkan yaptı. Filmin posterini de VACD Bölüm Başkanı Senih Çavuşoğlu tasarladı. Diğer filmde olduğu gibi bu filmde de birçok insan gönüllü çalıştı ve birçok insan da alması gereken ücretin çok altında ücretlere çalıştı. 

SORU: 26 ülkede 41 festival dolaşan, Oscar’a akredite uluslararası festivalde yarışan ve bu ülkeye toplamda 3 ödül kazandıran filmin devlet yöneticileri, hükümet yetkilileri ve özel işletme yöneticileri üzerinde ne gibi etkileri oldu? Böylesi bir uluslararası başarılı referansın ardından destek anlamında hiç olumlu reaksiyon almadınız mı?

Vasvi ÇİFTÇİOĞLU: Mesela 2015 yılında Cumhurbaşkanlığı’ndan Seattle’dan ödülümüzü alabilmek için, birimizin uçak bileti karşılığı olarak 2 bin 300 TL destek almıştık, yaklaşık 6 ay süren yazışmaların, büyük uğraşların ardından. Teşekkür ederiz ama bu sefer Cumhurbaşkanlığı’na yardım için başvurmadık. En üst makamın durumu bu iken diğerlerini anlatmayım. Bazı festivallerin ödül törenlerine katılabilmemiz için Kültür Dairesi ve Tanıtma Dairesi maddi destek sağladı. Bu kurumlardan destek alamadığımızda DAÜ’den destek aldık. OSCAR Seçmeleri için Japonya’ya mesela hem Turizm Bakanlığı hem de DAÜ’nün ortak desteği ile gidebildik. Bu sınırlı maddi yardımlar dışında devlet erkanından manevi anlamda destek gördük mü diye sorarsan. Cevabım ne yazık ki hayır. Ama ülke insanının, hiç tanımadığımız insanların filmin başarısıyla gurur duyması bize yetti.

SORU: ‘Kısmet’de nasıl bir yapım süreci oldu? Oyuncu seçimi, yer, teknik ekip seçimi…

Doğuş ÖZOKUTAN: Bu filmde de görüntü yönetmeni olarak Pieter Verburg ile çalıştık. Filmin kaba kurgusunu Kıbrıs’ta Şebnem Elings Aydeniz yaptı, esas kurguyu ise Hollanda’da Olağan Denemeler’in de kurgusunu yapan Tim Klok yaptı. Filmimizin set ve kostüm tasarımı Hüseyin Özinal’a ait. Ses kayıtlarını Fuat Sözen yaptı. Filmdeki bazı sahnelerin özel efektlerini İbrahim Kurdoğlu ve Münür Çiftcioğlu, görsel efektlerini ise Fırat Tüzünkan yaptı. Ses tasarımı ise Frank van Bracht’a ait.  Oyuncu olarak Deniz Çakır, Osman Ateş ve Mehmet Kumser ile çalışmak çok keyifliydi. Çekimler Geçitkale’de bir günde tamamlandı. İstediğimiz ortamı, havayı verecek köy evini bulmak biraz zaman aldı.

“Kısmet” ölüm ve kader üçlemesinin ikinci filmidir”

SORU: Bir önceki filmde “ölüm” teması bu filme de sıçramış. İki film arasında tematik bir bağlantı mı var?

Doğuş ÖZOKUTAN: Aslında “Kısmet” ölüm ve kader üzerine düşündüğümüz üçlemenin ikinci filmi oldu. Film öldüğünde yakılmayı vasiyet eden bir adam ve bu vasiyetle başbaşa kalan anne-oğulun hikâyesini anlatıyor. Filmin dertlerinden biri toplumun, bireyin karar verme aşamalarında nasıl kısıtlayıcı bir etkisi olduğunu anlatmak. Film, insanın nasıl yaşayacağı bir yana, ölümü gibi çok şahsi bir konuda bile kendi dilediği gibi hareket edememesini ele alıyor.

“Film kısmet kavramının kendisine eleştiri getiriyor”

SORU: “Kısmet” kelimesi biraz ruhani alana referanslar vermiyor mu? İnsanın, toplumun, dünyanın vs. geleceğinin kısmete kalması çok belirsiz bir duruma işaret ediyor.

Doğuş ÖZOKUTAN: Evet kısmet kavramını belli çerçevelerde ele aldığımızda belli yerlere referans verir. Ancak din ve inanışlardan bağımsız olarak ele aldığımızda, insanın kararlarının ve çabalarının değiştiremeyeceği şeyleri de anlatır.

Bu filmde ise aslında kısmet kavramına eleştiri getiriliyor. Adam yakılma vasiyeti ile bedeniyle ilgili bir karar veriyor. Kendisine dayatılan bir hareket dizisine, normlara uymayı reddediyor. Ancak toplum değerlerine ters düşmekten korkan eşi ile babasının kararına saygı duymak isteyen oğlu bir türlü ne yapacağına karar veremeyince iş kısmete kalıyor…

SORU: Yaşadığımız toplum da öyle değil mi zaten?

Doğuş ÖZOKUTAN: Ne yazık ki... Anne-oğulun tartışması çözülmesi gereken sorunlarla ilgili konsensüse varmakta zorluk çeken ve işi sık sık kısmete bırakan Kıbrıs Türk Toplumu’nu da yansıtıyor. Aslında filmin geçtiği ev de adanın ruh halini yansıtmayı amaçlıyor. Loş ve biraz da yıkık dökük bir odada yaşanan tartışmanın verdiği daralma hissi toplumsal ruh halinin yansıması…

“Kısmet” yakında çeşitli kıtalarda uluslararası yarışmalarda yarışacak”

SORU: Son buluşmamızda filmin uluslararası yolculuğuyla ilgili çok güzel haberler olduğunu söylemiştiniz...

Vasvi ÇİFTÇİOĞLU: Seattle Türk Filmleri Festivali’nde kısa film yarışmasında 300 film arasından ilk 10 finalist arasındayız. 23 Eylül’de kazananlar açıklanacak, umarım birinci seçiliriz ve ödülü almak için orada oluruz.  Bunun yanı sıra biz çok heyecanlandıran gelişmeler de oldu ve olmaya devam ediyor. Çeşitli kıtalarda çeşitli festivallere (yarışma bölümüne) kabul edildik. Filmimizle ilgili güzel haberleri duymaya devam edeceksiniz.

HABERE AİT RESİMLER

Beğendim 0 Muhteşem 0 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

BU HABERİ OKUYANLAR BUNLARI DA OKUDU

YAZARLAR

tümü
    Takımlar O G B M Av P
1 YENİCAMİ AK 13 10 2 1 22 32
2 MAĞUSA TÜRK GÜCÜ 13 10 2 1 17 32
3 DOĞAN TÜRK BİRLİĞİ SK 13 8 0 5 11 24
4 BAF ÜLKÜ YURDU 13 6 3 4 11 21
5 ÇETİNKAYA TSK 13 6 3 4 1 21
6 CİHANGİR GSK 13 6 3 4 -1 21
7 TÜRK OCAĞI LİMASOL 13 6 2 5 7 20
8 GÖNYELİ SK 13 6 2 5 4 20
9 MERİT ALSANCAK YEŞİLOVA SK 13 6 2 5 -3 20
10 LEFKE TSK 13 5 4 4 0 19
11 GENÇLİK GÜCÜ TSK 13 3 4 6 -6 13
12 BİNATLI YSK 13 4 1 8 -9 13
13 KÜÇÜK KAYMAKLI TSK 13 2 7 4 -12 13
14 L. GENÇLER BİRLİĞİ SK 13 1 5 7 -16 8
15 GİRNE HALK EVİ 13 2 1 10 -10 7
16 ESENTEPE KKSK 13 2 1 10 -16 7
yukarı çık