Deneysel filmler buluşması

ARUCAD’ın “Sent to Space” adlı etkinliği sonrasında başarılı işlere imza atan yönetmenlerle bir araya geldik

Deneysel filmler buluşması
  • 12 Haziran 2018, Salı 10:04

Murat OBENLER
 

ArkınYaratıcı Sanatlar ve Tasarım Üniversitesi (ARUCAD) tarafından gerçekleştirilen “Sent to Space” adlı deneysel kısa filmler etkinliğine farklı ülkelerden beş sanatçı ve akademisyen geldi.


Etkinlik sonrası üniversite öğretim görevlisi de olan yönetmenler Arvin Medghalchi, Gianmarco Bozoğlu, Cem Yardımcı, Ali Azhari, ARUCAD İletişim Fakültesi Dekanı ve Arkın Sürekli Sanat ve Tasarım Merkezi (ARCAD) Direktörü Alev Adil’le bir araya geldik.


Medghalchi’yle ‘Kitchen Dreams’ filmini, Bozoğlu’yla ‘Notte’ (Night) filmini, Yardımcı’yla 'MUR' filmini ve Azhari’yle ‘Us and Them’ adlı filmini konuştuk.


Alev Adil’le de hem üniversiteyi hem de filmleri ele aldık.

 

SORU: Film gösterimi gecesini ve soru-cevabı neyi amaçlayarak düzenlediniz?
YARDIMCI
: Herkesin önceki çalışmalarının gösterilmesinden oluşan geceden aslında hem filmleri göstermek hem de filmlerle ilgili tartışma ortamı üretmek istiyorduk. Filmler birbirinden farklı olsa da birbirlerini eleştiren ve birlikte farklı bir tartışma yaratan bir çerçeveye sahipti. Amaç o tartışma ortamını yaratmaktı. Önce 4 kısa film gösterildi ve filmlerin yönetmenleri,  Cengiz Erdem ile Alev Adil hocalar, seyircilerin de katıldığı bir tatrışma gerçekleşti.
 

SORU: Filmlerin ortak bir teması var mıydı?
YARDIMCI:
Filmler için belirlediğimiz bir tema yoktu. Bizim aramızda sadece Arvin, film eğitimi aldı. Diğerleri geçmişte başka disiplinlerden gelen arkadaşlardı ve disiplinlerarası veya karışık bir düşünme yapısı, onu gerçekleştirme evresini orada deneyimlemek istedik.
BOZOĞLU: Benim filmim de diğer arkadaşların filmleri de ucuz kameralarla ve ucuz kayıt malzemeleriyle çekildiği için bir nevi gerilla sineması örneği oldu. Filmlerimiz büyük paralarla çekilen çılgın bütçeli filmler değil daha çok bağımsız filmler kategorisinde üretimlerdir. Bu aynı zamanda her sinemacının böyle filmler çekebileceğini göstermesi anlamında da önemlidir. Bu hepsinin ortak bir yanıdır.  Diğer bir ortak özellik de tüm arkadaşların kendi ülkelerinden, topraklarından, yaşamlarından hikayeleri bu filmlere aktarmış olmalarıdır.

-Gianmarco’nun filmi İtalya, Cem Yardımcı’nın filmi Türkiye’den, Ali ve Arvin de İran’dan farklı hikayeleri anlatıyorlar-.

Ali’nin filminde politikal olaylara bir reaksiyon gösteriyor, Arvin annesinin günlükleri üzerinden İran’da kadını durumunu sorguluyor, ben 7 yıl sonra ülkesi İtalya’daki memleketi Perucia’ya dönüş yapmış ve özellikle gençliğin geleceğini görememesi karşısında şaşırmış gencin bir şekilde bu konuyu arkadaşıyla konuşmasını anlattım. Cem hocanın filmi teknolojiyi de kullanmak yoluyla hafızayı kaydederek bir bellek oluşturma meselesini aktardı.

YARDIMCI: Elimden geldiğince karşılaştığım teknolojileri kullanmaya çalışıyorum. Yeni öğrendiğim şeyleri kullanmaya veya birbirine karıştırmaya çalışıyorum. Filmle aslında mimariyle bir bellek veya birey yaratmaya çalışıyorum. Filmin son eser amacı yoktur. Bu film bir çalışmanın veya bir sürecin belli bir noktada çekilmiş halidir.
ADİL:  Her filmde derslerin ötesinde birer bakış açısı görüyoruz bu da ne kadar güzel genişlikte deneysel olabileceğini gösteriyor. Gianmarco’nun filmi bana çok kişisel ve küçük şehir hayatı yaşama isteği uyandırdı. Ses çok dikkat çekiciydi. Perucia şehri ile konuşan bir yapısı vardı. Cem’in filmi ise bana filmi teknolojisinin ne olduğu, onun felsefesini aklıma getirdi. Zaman olarak 2 yılda çekildi ama film sanki tek zamanda akıyormuş gibi. Ali’nin Yeşil Devrim’de yapılmış gibi, o zamanda zor koşullarında yapılmış gibidir. Hem röportaj gibi hem de kurmaca gibidir. Kapalı ortamda çekilen cesur bir deneme. Arvin filmi ise annesinin yazdığı bir öykü üzerinden şiirsel, efsanelerle dolu zarif bir anlatım diliyle ilerliyor. Her seyrettiğinde yeni çıkan detaylar bir önce seyrettiğinde anladığın metaforları yıkıyor.

O gece filmlerin hep birlikte gösterilmesinin güzelliği her bir filmin izleyiciyi farklı yerlere götürmesiydi. Ben bu hocalarla aynı üniversitede çalıştığım için gurur duyuyorum. 

 

SORU: Bu yönetmenler, kendi ülkelerinde çektikleri filmlerden sonra şimdi başka bir ülkede ve şartlarda akademisyenlik yapıyor. Burada sinema tutkuları ne durumda?
AZHARİ
: İran’da olmakla burada olmak arasında çok farklar var. İran’da can güvenliği yok, her türlü sansür var ve sinemacıların sınırlarını zorlayacağı yaratıcılığı üretecek ortamlar yok. Birçok sorun var. Burada ise o yaratıcı ve sinemacıya hikaye yazacağı-üreteceği ortamlar olduğunu gözlemliyorum. Bu üniversitede görsel sanatlarda yartılıcığınızı göstereceğiniz ek imkanlar da vardır. Kuzey Kıbrıs’ta bu güzellikleri, bu imkanları paylaşmak için herkesi daha yakına çağırıyorum. Baskı ve sansürün olmadığı, konuşma ve düşünme özgürlüğünün olduğu bir akademik ortamda eğitim veriyoruz.  Bu bizim için çok büyük bir fırsattır.
MEDGHALCHİ: ARCAD’da animasyon üzerine atölye çalışmaları yapmayı ve filmle ilgili ise küçük küçük teaser’ler çekmeyi planlıyorum.
YARDIMCI: Devamlı olarak proje yapma düşüncemiz var çünkü herkes kendi varlığını da ortaya koyuyor ama aynı zamanda bir takım olma çalışması var. Yaratılan birlikteliklerle aslında o şey başka bir şeye de dönüşebilir. Onları yaratacak imkanları araştırmaya çalışıyoruz.  Kıbrıs bana göre sansürsüz bir yer değil. Buranın da kendine göre engelleri var ve o engellerle çarpışmak da önemlidir. Oradan da bir etki çıkıyor ve biz onu  inşa etmek istiyoruz. Kıbrıs’ın buna katkısı olacağını düşünüyoruz.
 

SORU: Üniversitenin sinema üretimlerine veya bu sanatla ilgili projelere yaklaşımı nedir?
ADİL:
Burası bir sanat üniversitesidir ve burada gerçek sanatçılar ders veriyor. Sanat yaşamını sonlandırarak hoclığı seçmiş insanlar değil hem aktif olarak sanat üreten hem de bu sanatı gençlere akademik olarak aktarma görevini yerine getiren insanlarız. Aynı zamanda birbirimizle de çalışmak istiyoruz. Bu okulun çalışma yöntemi transdisipliner olmasıdır. O karışımı hem hocalarla hem gelen öğrencilerle yaratacağız. ARCAD Yaşam Boyu Eğitim’de de Fikirden Ekrana kursları yapacağız. Yine bir bina yapacağız ve içeriside sineması olacak. Orada gösterimler, film festivalleri yapabileceğiz. Hepimizin üreteceği bir ortam yaratacağız. Biz dünyanın her köşesinden kaliteli öğrencileri çekmek istiyoruz. Topluma da dokunmak istiyor. Bir nevi katalizör misyonunu da üstlenmek istiyor.
 

SORU: Üniversitenin konumu gereği şehrin içinde olmanız çok önemli. Bu avantajı toplumla sanatı buluşturmak adına nasıl kullanmayı düşünüyorsunuz? Örneğin bir bienal düşünüyor musunuz?
ADİL:
Evet öyle bir düşüncemiz var.
AZHARİ: Bulunduğumuz Kuzey Kıbrıs çok güzel ve bizim burda öğrenci yetiştirmek dışında bu ülkeyi az bilinen yurt dışına da iyi bir şekilde tanıtma misyonumuz var.  Burada çok güzel hikayeler var ve profesyonel olarak ne kadar sanatçı/ hikaye anlatan insan yetiştirirsek o insanlar buranın güzel hikayelerini dışarıda anlatacak. Bu hikayelerin dünyaya anlatılmasında bir süreci yaratacak biri olarak bu ülkeye geldiğim için çok mutluyum.
YARDIMCI: Herkes birbirinden haberdar ama bir yerde bir iletişim, etkileşim problemi var gibi geliyor bana. Örneğin en son yapılan Kıbrıs Bağımsız Kısa Film Festivali’nde duyuru, paylaşım,i nsanlara ulaşma noktasında bir eksiklik/kopukluk vardı. Tüm üniversitelerin birbiriyle daha bağlantılı çalışmaları ve birbirinden daha haberdar aktiviteleri(özellikle sanatsal) olmasını arzuluyorum.
ADİL: Herkesin yaratıcı gücü ve enerjisi vardır. Onu uyandırabilmeliyiz. Biraraya gelip değişik perspektifleri biraraya getirmeliyiz.
 

Beğendim 0 Muhteşem 0 Haha 0 İnanılmaz 0 Üzgün 0 Kızgın 0

SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

BU HABERİ OKUYANLAR BUNLARI DA OKUDU

YAZARLAR

tümü
    Takımlar O G B M Av P
1 BAF ÜLKÜ YURDU 0 0 0 0 0 0
2 BİNATLI YSK 0 0 0 0 0 0
3 CİHANGİR GSK 0 0 0 0 0 0
4 ÇETİNKAYA TSK 0 0 0 0 0 0
5 DOĞAN TÜRK BİRLİĞİ SK 0 0 0 0 0 0
6 ESENTEPE KKSK 0 0 0 0 0 0
7 GENÇLİK GÜCÜ TSK 0 0 0 0 0 0
8 GİRNE HALK EVİ 0 0 0 0 0 0
9 GÖNYELİ SK 0 0 0 0 0 0
10 KÜÇÜK KAYMAKLI TSK 0 0 0 0 0 0
11 L. GENÇLER BİRLİĞİ SK 0 0 0 0 0 0
12 LEFKE TSK 0 0 0 0 0 0
13 MAĞUSA TÜRK GÜCÜ 0 0 0 0 0 0
14 MERİT ALSANCAK YEŞİLOVA SK 0 0 0 0 0 0
15 TÜRK OCAĞI LİMASOL 0 0 0 0 0 0
16 YENİCAMİ AK 0 0 0 0 0 0
yukarı çık